الاثنين، 17 مارس 2008

أنا أول المسلمين

سألت نفسي سؤال احنا عايشين ليه فى هذه الدنيا وايه دورنا فى الحياة

بنتولد ونموت ونفرح ونحزن واحنا مش فاهمين ولا حاسين بأي حاجه وعشان اعرف دوري فى الحياة لازم الأول اعرف

أنا مين

أولا أنا انسان يبقى دوري دور فى الاصلاح

" واذ قال ربك للملائكة اني جاعل فى الارض خليفة "

تخيلوا ان أنا خليفة الله فى الارض يعنى مطلوب مني اصلاح فى الارض وتعمير هذه الحياة التي استخلفنى الله فيها

ولكن أنا مش انسان عادي أنا انسان مسلم يعنى ليا دور آخر او بمعنى أصح دور تكميلي هو

الدعوة الي الله سبحانه وتعالى

" كنتم خير أمة أخرجت للناس تأمرون بالمعروف وتنهون عن المنكر وتؤمنون بالله"


ياااه !!!! احنا خير أمة

معقولة

بكل هذه السلبيات خير أمة!!!

بكل هذا الضعف خير أمة !!!

بكل هذا التفكك خير أمة !!!

طبعا خير أمة

بس لما نطيع ربنا

بس لما نقيم شعائر الله فى الأرض

لما نتبع سنة نبيه عليه الصلاة والسلام

وصدق رسول الله " انما بعثت لأتمم مكارم الاخلاق"


اذا هي الدعوه هي رمانة الميزان هي أساس حياة كل مسلم

" ومن أحسن قولا ممن دعى الى الله وعمل صالحا وقال انني من المسلمين"


ســــــــــــــــــــــــــــــؤال

هل الدعوة فرض كفاية أم فرض عين ؟؟

بالطبع الدعوة فرض عين على كل مسلم

بالقول أو العمل او كلاهما معاََ

وأسأل نفسي سؤال

هل تقصد ان كل واحد مننا يشتغل داعية اسلامي؟؟

بالطبع لا


لأن أصلا الدعوة مش وظيفة

الأنبياء أصلا مكنوش بيشتغلوا أنبياء

كان فيه نبي نجار أو نبي حداد أو تاجر أو راعي غنم أو حتى ملك هو كده شغلته ملك

اذا كل واحد مننا لازم يكون عنده نيه خالصة لله سبحانه وتعالى أنه يخدم مجتمعه الاسلامي وسامحوني

المجتمع ده طلع عربي او مش عربي فرعوني او لا

مهياش دي القضيه


القضيه اننا كلنا بننتمى لمجتمع اسلامي كبير بغض النظر عن الحدود والجنسيات واللون والعصبيات

يعني امريكي مؤمن عندي احسن من عربي مش مؤمن

ويا جماعة العولمة دي مش حاجه غريبه عن الاسلام

الاسلام هو أول من نادى بها بس بقواعد وأخلاق


طولت عليكوا


اللي انا عاوز اقوله ان كل واحد مننا لازم يجتهد فى عمله العامل فى مصنعه والمهندس فى موقعه والطبيب فى عيادته والجندي فى الميدان

كل واحد لازم يكون مسلم كما يجب ان يكون قدوته الرسول عليه الصلاة والسلام والصحابة

وماشي على خطى الحبيب وعلى سنته

لو عملنا كده هنرضي ربنا ورسوله ونعرف نجاوب على السؤال ما هو دورنا فى الحياة؟؟

" قل ان صلاتي ونسكي ومحياي ومماتي لله رب العالمين لاشريك له وبذلك أمرت وأنا أول المسلمين "

هناك 20 تعليقًا:

Unknown يقول...

الله ينور يا ريس بصراحه

يجعل كلامك خفيف عليهم
ومبروك المدونة
واولى خطواتك فى عالم التدوين
:)

منوفيـــايــة يقول...

صح والله كلامك صح يادكتور
ربنا يعيننا على الدعوة.... والتمسك بالدين وبالسنة يااارب
ماشاء الله ولاقوة إلا بالله..بداية جامدة جدددددا"
وان شاء الله نتابعك ونستفيد
تقبل مرورى

helium atom يقول...

السلام عليكم...

أولآانا مش بينفع اقول انا مين .. بس انا عارفة اوى انك عارفنى

ثانيآ مبروك على المدونة .. و ربنا يخليها فى ميزان حسناتك

ثالثآ بفرح جدآ لما بلاقى ناس متمسكين بالعقيدة و شايفين الامل فى امتنا

helium atom يقول...

انا من شهرين بس كنت بفكر بالطريقة اللى فى البلوج دا(ادخل على الللينك انا اللى كاتباه)

http://blog.360.yahoo.com/blog-jnCbnPk0dqmjclj6jjGV?p=336


وبعدين بقيت عاملة كدة

http://blog.360.yahoo.com/blog-jnCbnPk0dqmjclj6jjGV?p=416

بجد اتمنى تقرا الموضوعين دول ..و تقوللى رايك

غير معرف يقول...

مبروك ع المدونه يادكتووووووور





دكتوره تحت التمرين فى الصيدليه ;)

د/اجدع بنوته يقول...

ماشاء الله

الواحد ع قد مبيقدر وربنا بيقويه

بيعمل كده

ربنا يجازينا جميعا خير ويقوينا

Bongo يقول...

مبروك المدونة الجديدة

و منتظرين البوستات الجاااااامده

جمعاوى يقول...

أهلا بكم فى عالم التدوين

" المدونين الجدعان زادوا واحد يا رجالة "

(::

د.دغيدى يقول...

استعنا على الشقى بالله
اولا الف مبروك على المدونة وعسى انها تكون فنحت خير لصاحبها وزائرها
ثانيا بوست جميل بصراحة والاجمل بساطته
بس عندى تعليق بسيط ارجو ان يتسع له صدرك
ان العولمةبمعناها الحالى مش هو اللى كان عند الاسلام
الاسلام لما كان بيفتح بلد كان بيحافظ على حضارتها بما يناسب تعاليمه ودة اللى ظهر فى صورة المزج الرائع للثقافة الاصلية للبلد مع الطابع الاسلامى زى اللى كان فى الاندلس والصين ومصر ....
اما العولمة بمعناها المعاصر فهدفها الاساسى تغليب وتعميم حضارة وثقافة الاقوى وطمس ومسخ الحضارات الاخرى وجعلها تابعة بل والقضاء على اى محاولة لاعادة احياء افكار الحضارات دى
والسلام ختام

drpharma يقول...

thnks 4 ur commment gud pls u

همس الاحباب يقول...

رائع يا دكتور
وفقك الله ودائما للامام
تقبل مرورى
وتحياتى بالبوست الرائع الجميل
خالد

Unknown يقول...

masha allah dr. mohamed
wish u always forweword insha allah....
in fact am also agree with wht dr. deghaidy said abt globalization...
other than that u r masha allah have simple method in approaching informations....
fee aman allah

Doba يقول...

الف مبروك المدونة الجديدة
ويازين ماختارت تبدأ به عالمك التدوينى

ربنا يبارك فيك
ويوفقك فيما عزمت من تقوية عزيمة الماريين عبر صرحك التدوينى

هبة

الفراشة الصغيرة يقول...

مبروك على المدونة الجديدة
وحلو قوى انك تشتهد فى كل اقوالك بأيات من القرأن الكريم
او أحاديث شريفة

مبروك للمرة التانيه

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

السلام عليكم التشاؤم دة مش بخاطرى ومبروك المدونة

خديجة عبدالله يقول...

أنا من المسلمين أجمل

تدوينة روعة بجد وأهلا بحضرتك فى عالم المدونات وربنا يتقبل منك وينفع بيك ويستعملنا جميعا لنصرة الإسلام والمسلمين وجعل الله مدونتك فى ميزان حسناتك وحجة لك لا عليك

drpharma يقول...

يا خديجه مش انا اليى اول المسلمين دا الرسول عليه الصلاة والسلام

فارس الشمال يقول...

السلام عليكم
ايه يا عم الجمال دا ,ما شاء الله
انا عارف انت نفسك من زمان تشتغل في الطريق دا بس الظروف كانت صعبه.
على العموم انا متاكد ان دي بدايه متواضعه بالنسبه للافكار والاهداف الكبيره اللي عندك.
اه على فكره احنا كنا تلاته واحد بقى ظابط والتاني بيكتب مدونه جامده والتالت .... اكيد عرفتني يعطيك العافيه..

غير معرف يقول...

لا عمري شفت جمال ولا حلاوه اكتر من كده والاهم ان كلامك قريب قوي من الناس وابسط الناس ممكن يفهموه بس نفسي اطلب طلب انك تكتب موضوع مفصل عن الاسائه لرسولنا الكريم

dr/dodooo يقول...

يا تري عرفت انا مين
انا اختك الصغيره